Als u een boeking heeft die onder ons Covid-19-noodbeleid valt, kunt u bij de eigenaar of het agentschap een flexibel tegoed aanvragen dat u voor een toekomstige boeking kunt gebruiken. Zie het gerelateerde artikel hieronder voor meer informatie over ons Covid-19-noodbeleid.
 
Een tegoed voor een toekomstige boeking is een overeenkomst tussen u en de eigenaar of het agentschap waarmee u het bedrag dat u al heeft betaald voor de oorspronkelijke boeking kunt toepassen op een enkel toekomstig verblijf. Dit geeft u de flexibiliteit om een toekomstig verblijf te plannen op een moment dat het u beter uitkomt om te reizen.
 
Akkoord gaan met een tegoed
Om een tegoed voor een toekomstige boeking te ontvangen, dienen u en de eigenaar of het agentschap akkoord te gaan met de ontvangst van een tegoed via ons beveiligde berichtensysteem. Wanneer u dit doet, vragen wij u ook de voorwaarden te schetsen om verwachtingen te stellen over hoe het tegoed zal worden gebruikt. Uiteindelijk dienen u en de eigenaar of het agentschap het eens te zijn over alle voorwaarden. Enkele voorwaarden om voor documentatie te overwegen zijn:
  • Tegoedwaarde: de volledige overeengekomen waarde die in mindering wordt gebracht op de toekomstige boeking.
  • Vervaldatum van het tegoed: we raden aan deze vervaldatum in te stellen op ten minste 365 dagen na de afrekendatum van de oorspronkelijke boeking.
  • Verblijfsdatums: verblijfsdatums waarvoor het tegoed geldt en of de afrekendatum binnen dat bereik valt. We raden partners aan om geen datums zonder beschikbaarheid toe te passen.
  • Tariefvoorwaarden: tarieven en beschikbaarheid zijn onderhevig aan vraag en seizoensinvloeden.
  • Annuleringsbeleid: een vast annuleringsbeleid dat van toepassing is op de nieuwe boeking. (Let op: als u zich al buiten de annuleringstermijn voor uw oorspronkelijke boeking bevond, is het tegoed dat u ontvangt een accommodatie en ontvangt u mogelijk geen restitutie voor de waarde van het tegoed.) 
  • Verblijfsregels: huisregels die opnieuw dienen te worden bevestigd bij een nieuwe boeking.
 
Een tegoed inwisselen 
Een tegoed kan worden gebruikt bij dezelfde eigenaar die of hetzelfde agentschap dat het tegoed aan u heeft verstrekt. Wanneer u klaar bent om weer te reizen en uw tegoed in te wisselen, kunt u de vakantiewoning een vraag sturen met betrekking tot de door u gewenste datums. Om dit te doen, gaat u naar de pagina van de woning en klikt u op Een vraag stellen aan de eigenaar of Een vraag stellen aan het agentschap en vult u de vereiste informatie in. Refereer in uw bericht aan uw overeenkomst en de tegoedwaarde zodat de eigenaar of het agentschap dat tegoed kan toepassen op de nieuwe offerte. 

Wanneer u uw tegoed inwisselt, wordt er een servicetoeslag in rekening gebracht voor de nieuwe boeking. Om een terugbetaling voor deze extra servicetoeslag te ontvangen, neemt u contact op met de klantenservice door op de knop Neem contact met ons op onderaan deze pagina te klikken. 
 
Raadpleeg de onderstaande vragen voor aanvullende informatie over het ontvangen van een tegoed voor een boeking. 
 
Dien ik extra toeslagen te betalen als ik mijn tegoed gebruik?
We zullen, indien van toepassing, de volgende items terugbetalen wanneer u uw oorspronkelijke boeking annuleert en een tegoed ontvangt:
  • Restitueerbare schadeborg
  • Schadeverzekering
  • Toeristenbelasting die we hebben geïnd 
Wanneer u klaar bent om weer te reizen en uw tegoed in te wisselen, kunt u verwachten dat u deze items dient te betalen of opnieuw te kopen. Als u bovendien een belangrijk aspect van uw oorspronkelijke boeking wijzigt, zoals de tijd van het jaar of de verblijfsduur, dient u mogelijk een extra bedrag te betalen als de kosten van uw nieuwe boeking hoger zijn dan de waarde van uw tegoed. Dit kan te wijten zijn aan verschillen in tarieven op basis van vraag of seizoensinvloeden. 
 
We raden u aan om eventuele resterende betalingen en bijbehorende toeslagen te documenteren met de eigenaar of het agentschap bij het vaststellen van de voorwaarden van het tegoed.
 
Krijg ik de servicetoeslag terugbetaald? 
Wanneer een tegoed wordt uitgegeven om een verblijf opnieuw te boeken, wordt de HomeAway-servicetoeslag van de oorspronkelijke boeking niet terugbetaald. Wanneer u uw tegoed voor een toekomstig verblijf inwisselt, wordt er een servicetoeslag voor de nieuwe boeking in rekening gebracht. Om een terugbetaling voor deze servicetoeslag te ontvangen, neemt u contact op met de klantenservice door op de knop Neem contact met ons op onderaan deze pagina te klikken. 
 
Houd ik mijn tegoed aan bij HomeAway of bij de eigenaar/het agentschap?
Een tegoed voor een boeking is een overeenkomst tussen u en de eigenaar of het agentschap. Met een tegoed kunt u het bedrag dat u al heeft betaald voor de oorspronkelijke boeking toepassen op een toekomstige boeking bij dezelfde eigenaar of hetzelfde agentschap. Dit geeft u de flexibiliteit om een toekomstig verblijf te bepalen op een moment dat het u beter uitkomt om te reizen.
 
Kan ik mijn tegoed gebruiken voor een andere vakantiewoning? 
U kunt uw tegoed niet gebruiken om te boeken bij een andere eigenaar of ander agentschap. Tegoeden kunnen alleen worden toegepast bij de eigenaar die of het agentschap dat deze heeft verstrekt. Als een eigenaar of agentschap meerdere vakantiewoningen heeft, kan het tegoed worden gehonoreerd bij elk van die woningen, op voorwaarde dat de eigenaar of het agentschap hiermee akkoord gaat. We raden u aan dit te documenteren wanneer u de voorwaarden voor het tegoed vaststelt.
 
Worden mijn tegoed en nieuwe boeking gedekt door uw Boek met Vertrouwen-garantie?
We zullen onze reguliere ondersteuning Boek met Vertrouwen bieden, zoals deze van toepassing is op een bevestigde boeking. In het geval dat het tegoed zelf echter niet kan worden geaccommodeerd door de eigenaar of het agentschap, of door de reiziger, is ons Covid-19-noodbeleid van toepassing.