Laatst bijgewerkt op 25 maart 2020.

De huidige uitbraak van de nieuwe coronavirusziekte, bekend als COVID-19, werd op januari tot een internationale bedreiging voor de volksgezondheid (Public Health Emergency of International Concern; PHEIC) uitgeroepen door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). We houden de officiële richtlijnen van de lokale overheid en gezondheidsautoriteiten nauwlettend in de gaten en luisteren naar feedback van onze reizigers, agentschappen en vastgoedbeheerders. We zullen dit artikel bijwerken zodra er meer informatie beschikbaar komt.

Voordat u boekt doet u het volgende
Wat u kunt doen na het boeken
Ons COVID-19-noodbeleid
Veelgestelde vragen

Voordat u boekt doet u het volgende

  • Lees lokale reisaanbevelingen en beperkingen voor uw bestemming en volg de aanwijzingen van de Wereldgezondheidsorganisatie.
  • Lees het annuleringsbeleid van de accommodatie.
  • Denk na over een reisverzekering. Deze dekt mogelijk ziekte door Covid-19 als u die diagnose gekregen heeft en u daardoor op uw vertrekdatum niet kunt reizen. Mogelijk biedt deze geen dekking voor reisbeperkingen, quarantaine of reisangst. Lees de polisdekking zorgvuldig door voor meer informatie.

Wat u kunt doen als u al heeft geboekt

  • Als u momenteel op vakantie bent in een gebied met reisbeperkingen, controleer dan uw reisgegevens voor veiligheidsinformatie en lokale alarmnummers en volg de aanbevelingen van de lokale autoriteiten.
  • Als u een aanstaande reservering wilt annuleren of wijzigen vanwege reisbeperkingen, kunt u dit rechtstreeks vanuit uw reizigersaccount doen. Als u wijzigingen maakt die buiten het annuleringsbeleid vallen, neem dan contact op met de eigenaar van de accommodatie of het agentschap om hun annulerings- en terugbetalingsbeleid te bespreken. Als u geen knop ziet om uw reservering te annuleren, neem dan rechtstreeks contact op met het agentschap of manager van de accommodatie voor hulp. 
  • Als u een reisverzekering heeft aangeschaft, neem dan rechtstreeks contact op met de verzekeraar voor vragen over dekking.
  • Als u met een creditcard heeft geboekt, neem dan contact op met uw financiële instelling om te zien of er een reisverzekering is voorzien en wat deze dekt.
  • Neem voor aanvullende hulp contact op met de klantenservice door hieronder op Contact opnemen te klikken of door 1-877-202-4291 te bellen.

Wat we doen volgens ons COVID-19-noodbeleid
Om de onzekerheid in deze periode te verminderen, hebben we een beleid ontwikkeld dat het beste evenwicht biedt tussen het beschermen van reizigers, agentschappen, vastgoedbeheerders en het publiek.

Voor reserveringen die vóór 13 maart zijn geboekt, met een overnachting tussen 13 maart en 30 april, zijn er twee mogelijke opties:

  • Vraag een flexibel krediet aan: We vragen agentschappen en beheerders van onroerend goed om een volledig krediet aan te bieden voor het bedrag dat u al hebt betaald als u zich buiten uw annuleringsperiode bevindt. Dit tegoed kan het komende jaar (zonder extra kosten) worden toegepast op toekomstige boekingen bij die accommodatie. Neem contact op met de eigenaar of het agentschap om kredietopties te bespreken.
  • Vraag een terugbetaling: We moedigen agentschappen en beheerders van onroerend goed ten zeerste aan om ten minste een gedeeltelijke terugbetaling uit te voeren voor situaties waarin geen flexibel krediet kan worden verleend. Neem contact op met de eigenaar of manager van het eigendom om annulering en terugbetalingsopties te bespreken. Hoewel ze niet verplicht zijn om een restitutie te geven buiten de annuleringsperiode, krijgen degenen die geen flexibiliteit bieden boetes op onze markt.

We betalen onze servicekosten terug voor alle annuleringen. Of uw annulering nu te wijten was aan reisbeperkingen, een verordening van de overheid of u gewoon het belang van uw gezin en uw dierbaren in overweging neemt, wij betalen het geld dat we verdienen via onze servicekosten terug. U hoeft niets te doen om de terugbetaling van deze vergoeding te innen; deze wordt de komende weken automatisch uitbetaald. Als een flexibel krediet is geselecteerd, worden de servicekosten niet terugbetaald en in plaats daarvan toegepast op de toekomstige boeking.

Denk eraan dat door het hoge aantal reisverstoringen het een aantal weken kan duren om de terugbetalingen te verwerken. Bedankt voor uw geduld tijdens deze periode.
 
Voor reserveringen met een overnachting na 30 april:

  • Als uw reis na 30 april is, bekijkt u eerst het annuleringsbeleid van uw boeking en onderneemt u actie tijdens uw annuleringsperiode.  

Veelgestelde vragen
Waarom kunt u mijn reservering niet namens de eigenaar/het agentschap terugbetalen?

In de meeste gevallen treden wij op als tussenpersoon voor betalingen, maar de huizen op ons platform zijn eigendom van en / of worden beheerd door elke individuele eigenaar of agentschap en zij bepalen het annulerings- en terugbetalingsbeleid. Voor elke reiziger die zuurverdiend geld heeft betaald voor een uitje dat hij of zij niet kan maken, is er een eigenaar die vertrouwt op een duidelijk annuleringsbeleid en het bijbehorende geld binnen dat beleid om hun hypotheek en hardwerkende werknemers te betalen. Onder deze extreme omstandigheden doet de overgrote meerderheid van onze eigenaren en managers van onroerend goed echter iets aan de situatie: ze geven reizigers krediet of restitutie.

Wat gebeurt er als ik al voor een boeking na 30 april heb betaald?
We blijven de situatie voortdurend in de gaten houden en beoordelen met de veiligheid van onze reizigers in ons achterhoofd. U heeft mogelijk een aantal beschikbare opties om uw reservering te beheren:

  • Overweeg een reisverzekering af te sluiten. De reisverzekering dekt mogelijk ziekte door Covid-19 als u die diagnose gekregen heeft en u daardoor op uw vertrekdatum niet kunt reizen. Mogelijk biedt deze geen dekking voor reisbeperkingen, quarantaine of reisangst. Lees de polisdekking zorgvuldig door voor meer informatie.
  • • Annuleer uw boekingsdatums in uw reizigersaccount. Als u dient te annuleren, komt uw reservering mogelijk in aanmerking voor een terugbetaling, afhankelijk van het annuleringsbeleid van de eigenaar. U vindt het annuleringsbeleid terug onder uw reis in uw reizigersaccount.
  • Overweeg om uw reservering opnieuw in te plannen. U kunt vanuit uw reizigersaccount een verzoek indienen om uw reisdatums te wijzigen of u kunt via ons beveiligde berichtensysteem rechtstreeks met de eigenaar of het agentschap contact opnemen. 
Als u nog vragen heeft, willen we u vragen om uit beleefdheid voor andere reizigers nog geen contact met de klantenservice op te nemen totdat uw reisdatum dichterbij is.

Ik weet op dit moment nog niet naar wanneer ik mijn reisdatums zal kunnen verplaatsen. Kan ik een terugbetaling of reistegoed voor een toekomstige reis ontvangen?
Voor reserveringen die vóór 13 maart zijn geboekt, met een overnachting tussen 13 maart en 30 april, vragen we eigenaren en beheerders van onroerend goed om een volledige creditering aan te bieden voor het bedrag dat u al hebt betaald. Dit tegoed kan het komende jaar (zonder extra kosten) worden toegepast op toekomstige boekingen bij die accommodatie. We moedigen agentschappen en beheerders van onroerend goed ten zeerste aan om ten minste een gedeeltelijke terugbetaling uit te voeren voor situaties waarin geen flexibel krediet kan worden verleend. Neem contact op met de eigenaar of het agentschap om deze opties te bespreken.
 
Voor elke geannuleerde reservering binnen het hierboven vermelde tijdsbestek, worden onze servicekosten automatisch teruggestort op uw oorspronkelijke betaalmethode. Door het hoge aantal reisverstoringen, kan het een aantal weken duren om de terugbetalingen te verwerken.
 
Welke opties heb ik als de eigenaar of het agentschap mijn verblijf weigert te annuleren of terug te betalen?
Deze beslissing ligt uiteindelijk bij de eigenaar of het agentschap. We vragen dat eigenaren en agentschappen verder gaan dan hun standaardbeleidsregels om annuleringsverzoeken waar mogelijk tegemoet te komen. Voor reserveringen die vóór 13 maart zijn geboekt, met een overnachting tussen 13 maart en 30 april, raden we eigenaren en agentschappen aan om een volledig tegoed te verstrekken voor een toekomstige boeking voor die accommodatie of een gedeeltelijke terugbetaling van het bedrag dat u al hebt betaald. 
 
Kan ik mijn reservering online annuleren?
Sommige reserveringen kunt u in uw reizigersaccount onder ‘Mijn reserveringen’ mogelijk zelf annuleren. Als u uw reservering buiten de annuleringsperiode wijzigt, neem dan rechtstreeks contact op met de eigenaar of het agentschap om uw annulerings- en terugbetalingsopties te bespreken.

Wat kan ik doen als ik een tweede betaling heb gepland?
Als u een toekomstige betaling heeft gepland en overweegt om te annuleren of een krediet aan te vragen voor toekomstige reizen, neem dan rechtstreeks contact op met de eigenaar of het agentschap.

Biedt de Boek met Vertrouwen-garantie dekking voor COVID-19?
Ons Boek met Vertrouwen-programma is ontworpen om u te beschermen tegen frauduleuze vermeldingen en een verkeerde voorstelling van zaken. Annuleringen vanwege onvoorziene omstandigheden, zoals COVID-19, zijn niet inbegrepen.

Waar vind ik meer informatie over reis- of gezondheidsadviezen?
We raden ten zeerste aan dat alle reizigers, eigenaren van accommodaties en agentschappen de gezondheids- en veiligheidsinformatie van gezondheidsambtenaren en reisadviezen van lokale autoriteiten volgen. Voor uw gemak hebben we hieronder een lijst met bronnen samengesteld. Als u eigenaar van een accommodatie of agentschap bent, zie ook hoe het coronavirus uw vakantiewoning beïnvloedt.