Laatst bijgewerkt: 31 mei 2020

De huidige uitbraak van de nieuwe coronavirusziekte, bekend als COVID-19, werd op januari tot een internationale bedreiging voor de volksgezondheid (Public Health Emergency of International Concern; PHEIC) uitgeroepen door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). We houden de officiële richtlijnen van de lokale overheid en gezondheidsautoriteiten nauwlettend in de gaten en luisteren naar feedback van onze reizigers, agentschappen en vastgoedbeheerders. We zullen dit artikel bijwerken zodra er meer informatie beschikbaar komt.

Ons COVID-19-noodbeleid
Wanneer kunt u uw terugbetaling verwachten
Voordat u boekt doet u het volgende
Wat u kunt doen na het boeken
Veelgestelde vragen
 

Wat we doen volgens ons COVID-19-noodbeleid
Om de onzekerheid in deze periode te verminderen, hebben we een beleid ontwikkeld dat het beste evenwicht biedt tussen het beschermen van reizigers, accommodatie-eigenaren, agentschappen en het publiek. Voor elke reiziger die zuurverdiend geld heeft betaald voor een reis die hij of zij niet kan maken, is er een accommodatie-eigenaar die vertrouwt op een duidelijk annuleringsbeleid en het bijbehorende geld binnen dat beleid om zijn/haar hypotheek en hardwerkende werknemers te betalen.

Ons COVID-19-noodbeleid heeft betrekking op:

  • Vraag een flexibel tegoed aan: We vragen accommodatie-eigenaren en agentschappen om een volledig tegoed aan te bieden voor het bedrag dat u al hebt betaald als u zich buiten uw annuleringsperiode bevindt. Dit tegoed kan binnen een jaar worden toegepast op toekomstige boekingen bij deze accommodatie. De waarde van het tegoed kan worden toegepast op een toekomstige boeking bij dezelfde accommodatie-eigenaar of hetzelfde agentschap. Om een tegoed voor een toekomstig verblijf te ontvangen, dient u schriftelijk in te stemmen met het ontvangen van een tegoed voor de boeking, idealiter via ons beveiligde berichtensysteem. Uiteindelijk dienen u en de accommodatie-eigenaar of het agentschap het eens te zijn over alle voorwaarden. Neem via uw reizigersaccount contact op met de eigenaar of het agentschap om tegoedopties te bespreken.  Lees voor meer informatie ons artikel over het aanvragen en inwisselen van tegoeden.
  • Aanmoedigen van terugbetalingen: we moedigen eigenaren en beheerders van woningen ten zeerste aan om in ieder geval een gedeeltelijke terugbetaling toe te kennen voor situaties waarin een flexibel tegoed niet kan worden verleend. Neem contact op met de eigenaar of beheerder om annulerings- en terugbetalingsopties te bespreken. Hoewel ze niet verplicht zijn om een restitutie te bieden buiten de voorwaarden van de huurovereenkomst, belonen we eigenaren en beheerders die volledige restitutie aanbieden.
  • Terugbetaling van de servicekosten voor reizigers: we vergoeden het geld dat we via onze servicekosten voor reizigers verdienen bij gekwalificeerde annuleringen. In de onderstaande secties leest u meer over de kwalificaties.
Voor boekingen die tussen 1 mei en 30 juni zijn gemaakt en vóór 13 maart zijn geboekt:
In gevallen waarin een reis moet worden geannuleerd omdat lokale overheden wetten hebben aangenomen die reizen beperken of verblijf in vakantiehuizen voor ontspanning verbieden, hebben we ons COVID-19-noodbeleid uitgebreid.  tot die reizen van 1 mei tot 30 juni. We zijn het geld dat we verdienen via onze Reiziger Servicekosten terugbetalen voor deze annuleringen. 

Voor annuleringen binnen deze periode moet u ons bellen om een terugbetaling van uw servicekosten aan te vragen. Deze terugbetaling zal binnen enkele weken na uw oproep worden gedaan. Als u een flexibel tegoed samen met de eigenaar of beheerder van de accommodatie in schrift heeft afgesproken, worden de servicekosten niet terugbetaald en in plaats daarvan toegepast op een toekomstige boeking.

Voor boekingen met een verblijf tussen 13 maart en 30 april die vóór 13 maart zijn geboekt:
Ongeacht of uw annulering het gevolg is van reisbeperkingen, overheidsvoorschriften of voorzorgsmaatregelen met betrekking tot het welzijn van uw gezin, wij zullen de servicekosten voor alle geannuleerde verblijven tijdens deze periode automatisch terugbetalen.

U hoeft geen actie te ondernemen om de terugbetaling van de servicekosten te ontvangen. Deze wordt de komende weken automatisch terugbetaald. Als u flexibel tegoed van de verhuurder ontvangt, worden de servicekosten niet terugbetaald en in plaats daarvan toegepast op de toekomstige boeking.

Als uw boeking niet onder ons noodbeleid valt, heeft u de volgende mogelijkheden:
  • Plan uw reis opnieuw: Vraag de verhuurder van de woning om uw reis opnieuw te plannen voor een andere datum. Zij kunnen u vertellen wanneer de woning beschikbaar is.
  • Annuleer uw boeking: als u moet annuleren, komt u mogelijk in aanmerking voor een terugbetaling in overeenstemming met het annuleringsbeleid. We raden u aan het annuleringsbeleid zorgvuldig te lezen voordat u uw boeking annuleert. Om te annuleren, logt u in op uw account en gaat u naar Mijn reizen > Details > Boekingen beheren.
Wanneer kunt u uw terugbetaling verwachten
Door het ongekende aantal reisbeperkingen kan het 3-4 weken duren voordat terugbetalingen in uw account zichtbaar zijn. Bel ons pas als deze periode verstreken is en u uw terugbetaling nog niet heeft ontvangen. Bedankt voor uw geduld tijdens deze periode.

Voordat u boekt doet u het volgende

  • Lees lokale reisaanbevelingen en beperkingen voor uw bestemming en volg de aanwijzingen van de Wereldgezondheidsorganisatie.
  • Lees het annuleringsbeleid van de accommodatie.
  • Denk na over een reisverzekering. Deze dekt mogelijk ziekte door Covid-19 als u die diagnose gekregen heeft en u daardoor op uw vertrekdatum niet kunt reizen. Mogelijk biedt deze geen dekking voor reisbeperkingen, quarantaine of reisangst. Lees de polisdekking zorgvuldig door voor meer informatie.

Wat u kunt doen als u al heeft geboekt

  • Als u wijzigingen aanbrengt in een aanstaande reservering die buiten het annuleringsbeleid valt, neemt u via uw reizigersaccount contact op met de accommodatie-eigenaar of het agentschap om het annulerings- en terugbetalingsbeleid te bespreken.
  • Een aanstaande reservering die nog binnen het annuleringsbeleid valt, kunt u rechtstreeks vanuit uw reizigersaccount annuleren of wijzigen. Als u geen knop ziet om uw reservering te annuleren, neem dan rechtstreeks contact op met de accommodatie-eigenaar of het agentschap via uw reizigersaccount.
  • Als u momenteel op vakantie bent in een gebied met reisbeperkingen, controleer dan uw reisgegevens voor veiligheidsinformatie en lokale alarmnummers en volg de aanbevelingen van de lokale autoriteiten. 
  • Als u een reisverzekering heeft aangeschaft, neem dan rechtstreeks contact op met de verzekeraar voor vragen over dekking.
  • Als u met een creditcard heeft geboekt, neem dan contact op met uw financiële instelling om te zien of er een reisverzekering is voorzien en wat deze dekt.
  • Neem voor aanvullende hulp contact op met de klantenservice door hieronder op Contact opnemen te klikken of door +31 (0) 20 26 29 300 te bellen.

Veelgestelde vragen

Waarom kunt u mijn reservering niet namens de eigenaar/het agentschap terugbetalen?
In de meeste gevallen treden wij op als tussenpersoon voor betalingen, maar de woningen op ons platform zijn eigendom van en/of worden beheerd door elke individuele eigenaar of elk individueel agentschap en zij bepalen het annulerings- en terugbetalingsbeleid. Onder deze extreme omstandigheden doet de overgrote meerderheid van onze eigenaren en agentschappen echter iets aan de situatie en geven ze reizigers een tegoed of terugbetaling.

Wordt het noodbeleid uitgebreid tot mijn aanstaande boeking?
We blijven de situatie voortdurend controleren en beoordelen deze met de veiligheid van onze reizigers in ons achterhoofd.

Als u nu een reis wilt boeken, overweeg dan enkele van deze best practices:

  • Overweeg een reisverzekering af te sluiten. De reisverzekering dekt mogelijk ziekte door Covid-19 als u die diagnose gekregen heeft en u daardoor op uw vertrekdatum niet kunt reizen. Het biedt geen dekking voor reisbeperkingen, orders om thuis te blijven of reisangst. Lees de polisdekking zorgvuldig door voor meer informatie.
  • Annuleer uw boekingsdatums in uw reizigersaccount. Als u dient te annuleren, komt uw reservering mogelijk in aanmerking voor een terugbetaling, afhankelijk van het annuleringsbeleid van de eigenaar. U vindt het annuleringsbeleid terug onder uw reis in uw reizigersaccount.
  • Overweeg om uw reservering opnieuw in te plannen. U kunt vanuit uw reizigersaccount een verzoek indienen om uw reisdatums te wijzigen of u kunt via ons beveiligde berichtensysteem rechtstreeks met de eigenaar of het agentschap contact opnemen. 
Als u nog vragen heeft, willen we u vragen om uit beleefdheid voor andere reizigers nog geen contact met de klantenservice op te nemen totdat uw reisdatum dichterbij is.

Ik weet op dit moment nog niet naar wanneer ik mijn reisdatums zal kunnen verplaatsen. Kan ik een terugbetaling of reistegoed krijgen voor een toekomstig verblijf?
Voor boekingen die onder het hierboven beschreven noodbeleid vallen, vragen we eigenaren en agentschappen om een volledig tegoed te bieden voor het bedrag dat u al heeft betaald. Dit tegoed kan het komende jaar (zonder extra kosten) worden toegepast op toekomstige boekingen bij die vakantiewoning. We moedigen agentschappen en eigenaren ten zeerste aan om ten minste een gedeeltelijke terugbetaling uit te voeren voor situaties waarin geen flexibel tegoed kan worden verleend. Neem contact op met de eigenaar of het agentschap om deze opties te bespreken.
 
Voor elke geannuleerde reservering binnen het hierboven vermelde tijdsbestek, worden onze servicekosten automatisch teruggestort op uw oorspronkelijke betaalmethode. Door het hoge aantal reisverstoringen, kan het een aantal weken duren om de terugbetalingen te verwerken.
 
Welke opties heb ik als de eigenaar of het agentschap mijn verblijf weigert te annuleren of terug te betalen?
Deze beslissing ligt uiteindelijk bij de eigenaar of het agentschap. We vragen eigenaren en agentschappen om verder gaan dan hun standaardbeleidsregels om annuleringsverzoeken waar mogelijk tegemoet te komen. Voor boekingen die onder het hierboven beschreven noodbeleid vallen, raden we eigenaren en agentschappen aan om ofwel een volledig tegoed te verstrekken voor een toekomstige boeking bij die vakantiewoning of om een gedeeltelijke terugbetaling te verstrekken voor het bedrag dat u al heeft betaald. 

Kan ik mijn reservering online annuleren?
Sommige reserveringen kunt u in uw reizigersaccount onder ‘Mijn reserveringen’ mogelijk zelf annuleren. Als u wijzigingen aanbrengt buiten het annuleringsbeleid om of geen knop ziet om uw reservering te annuleren, neem dan contact op met de eigenaar of het agentschap om annulerings- en terugbetalingsopties te bespreken.

Wat kan ik doen als ik een tweede betaling heb gepland?
Als u een toekomstige betaling heeft gepland en overweegt om te annuleren of een tegoed aan te vragen voor toekomstige reizen, neem dan rechtstreeks contact op met de eigenaar of het agentschap.

Biedt de Boek met Vertrouwen-garantie dekking voor Covid-19?
Ons Boek met Vertrouwen-programma is ontworpen om u te beschermen tegen frauduleuze vermeldingen en een verkeerde voorstelling van zaken. Annuleringen vanwege onvoorziene omstandigheden, zoals Covid-19, zijn niet inbegrepen.

Waar vind ik meer informatie over reis- of gezondheidsadviezen?
We raden ten zeerste aan dat alle reizigers, eigenaren van accommodaties en agentschappen de gezondheids- en veiligheidsinformatie van gezondheidsambtenaren en reisadviezen van lokale autoriteiten volgen. Voor uw gemak hebben we hieronder een lijst met bronnen samengesteld. Als u eigenaar van een accommodatie of agentschap bent, zie ook hoe het coronavirus uw vakantiewoning beïnvloedt.